Specifiek voor kinderen met kenmerken van meer- en/of hoogbegaafdheid

Voor sommige kinderen, bijvoorbeeld kinderen met kenmerken van meer- en/of hoogbegaafdheid, is nog iets extra’s nodig. Wij zetten dan verschillende interventies in, passend bij het niveau van het kind. Op onze scholen wordt voor het aanbod binnen de school een intelligentieonderzoek niet als voorwaarde gesteld voor deelname aan een bepaald aanbod.

Interventies die wij inzetten zijn: 

Instructie verrijken
In de basisinstructie worden kinderen met kenmerken van meer- en/of hoogbegaafdheid aangesproken door bijvoorbeeld een lastiger lesdoel of complexere denkvragen te stellen.

Compacten 
De hoeveelheid werk en de lengte van de instructie wordt compacter (korter).

Verrijken in leerstof (verdiepen of verbreden) 
Verrijken kan door te verdiepen of te verbreden. Verdiepen is het aansluiten bij de basisstof en lesinhoud van een desbetreffend leerjaar. Bijvoorbeeld na een aardrijkskundeles over aardbevingen dit onderwerp verder laten verkennen en onderzoeken. Verbreden is het uitbreiden van de lesinhoud met aanvullende onderwerpen. 

Verrijken in instructie (verdiepen of verbreden) 
Deze kinderen krijgen iedere week instructie op de verrijkende leerstof (richtlijn is minimaal twee keer per week). 

Versnellen 
Onder versnellen wordt verstaan: versneld doorstromen of te wel een klas overslaan. Deze mogelijkheid kan worden verkend in samenwerking met de kwaliteitscoördinator. In uitzonderlijke situaties is dit niet genoeg, er kunnen dan, natuurlijk altijd in samenwerking met ouders, ingrijpendere interventies worden ingezet. Dit gaat ook altijd in afstemming met de kwaliteitscoördinator op de school en met betrokkenheid van het Samenwerkingsverband Utrecht PO. 

Dus, op onze school wordt er gedurende de dag, bij elke les, continu verdiepend aanbod geboden. In plaats van één keer per week op een vaststaand moment iets extra's. Zo is er bij iedere les oog voor ieder kind, zodat ook uw kind zich optimaal kan ontwikkelen.